Jak sobie radzić z konfliktami w pracy

Jak sobie radzić z konfliktami w pracy

Konflikty w pracy to rzecz normalna, ale jeśli problemy powtarzają się regularnie, trzeba reagować. Najgorzej, kiedy konflikt przechodzi do podziemia, i obie strony, zamiast bezpośredniej konfrontacji, decydują się na wzajemne oczernianie i podziały w grupie na zwolenników i przeciwników.

Im dłużej chowa się w sobie urazę do przeciwnika, tym gorzej dla całego zespołu. Tak naprawdę rozmowy nie da się uniknąć, więc nie ma sensu odwlekanie jej na później. Jeśli zaś obie strony za nic nie potrafią się porozumieć, zawsze można poprosić o pomoc bezstronnego mediatora.

O problemach w zespole prędzej czy później dowiedzą się przełożeni. A to może oznaczać kolejne kłopoty – brak porozumienia przekłada się na gorsze wyniki, więc w najgorszym przypadku konfliktowa osoba może się nawet pożegnać ze swoją pracą.

Czasami konflikty wynikają też z niejasnego podziału kompetencji i to znowu zadanie dla menedżera. Ale z rozmową nie należy się też przesadnie spieszyć. W wielkich emocjach trudno o racjonalne myślenie, dlatego trzeba przeczekać pierwszą burzę i dopiero gdy obie strony nabiorą dystansu podejmuje się dyskusję. Jednocześnie nie powinno się też zwlekać zbyt długo, bo po pewnym czasie trudno wiernie odtworzyć konfliktową sytuację i dojść do konstruktywnych wniosków. Na koniec ważne jest również stosowanie się do ustaleń, bo tylko wtedy można mówić o pełnym sukcesie.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii, w celach reklamowych i statystycznych. Pliki cookies są zapisane w pamięci Twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej o naszej polityce plików cookies. Zamknij