Praca

Praca w ciąży

Jeśli ciąża przebiega bez komplikacji, przyszła mama jak najbardziej może kontynuować swoją pracę zawodową, ale w tym stanie należą się jej dodatkowe prawa, których pracodawca musi przestrzegać.

Na początek, warto jak najwcześniej porozmawiać z szefem o swoich planach macierzyńskich. Od momentu zgłoszenia ciąży kobieta jest pod specjalną ochroną prawną i firma nie może jej zwolnić. Im szybciej powiadomi się o ciąży, tym łatwiej będzie zorganizować pracę – to ważne, jeśli np. pracownica często wyjeżdża w delegacje albo na czas jej urlopu trzeba koniecznie znaleźć zastępstwo.

Ciężarna kobieta nie może wykonywać pewnych prac, musi też zrezygnować z nadgodzin i pracy w godzinach nocnych. Prawo chroni kobiety na etacie, ale już okres próbny nie daje takiej ochrony. Natomiast gdy firma bankrutuje, przełożony może zwolnić kobietę w ciąży, ale musi jednocześnie zapewnić jej inne zatrudnienie, a gdy jest to niemożliwe, wypłaca jej odpowiednie świadczenia.

Jeżeli do tej pory kobieta wykonywała pracę, która mogła zaszkodzić jej zdrowiu, pracodawca ma obowiązek przenieść ją na inne stanowisko, a gdy jest to niemożliwe, kobieta zostaje zwolniona z wykonywania obowiązków służbowych na czas ciąży, wciąż zachowując prawo do pełnego wynagrodzenia.

Kobieta, której ciąża jest zagrożona, może pójść na zwolnienie lekarskie – do końca ciąży dostaje sto procent dotychczasowej pensji. Zwolnienie lekarskie nie może być podstawą do zwolnienia ciężarnej pracownicy.

Asertywność w pracy

Asertywność to umiejętność wyrażania swojego zdania i sprzeciwu. Stosuje się ją w życiu prywatnym i zawodowym – zwłaszcza na tym drugim polu asertywność jest bardzo pożądaną cechą.

Asertywności nie należy jednak mylić z agresywnością, bo nie chodzi tutaj o wywoływanie konfliktów, a jedynie o własne prawa. W pracy asertywność przydaje się wtedy, gdy nie do końca wiadomo, kto ma jakie obowiązki.

Pracodawca nie zawsze dokładnie określa czym kto ma się zająć, przez co w biurze dochodzi do konfliktów i niepotrzebnych kłótni. Najtrudniej mają zawsze młodzi pracownicy, którzy próbują wkupić się w łaski starszych kolegów. Jasne, warto od czasu do czasu pomóc zarobionej koleżance, ale nie może to przybierać formy wyręczania kogoś w jego obowiązkach. Relacje między współpracownikami powinny być partnerskie, bez względu na to, czy ktoś pracuje w danej firmie pięć lat czy pięć tygodni.

Kiedy jednak sytuacja się nie poprawia, warto pójść z tym problemem do przełożonego – może to doprowadzić w końcu do jasnego określenia kompetencji poszczególnych członków zespołu. Asertywność przyda się również wtedy, gdy ktoś koniecznie będzie chciał się z nami „zaprzyjaźnić” albo wciągnąć do jakiejś koalicji przeciwko innemu współpracownikowi. Im wcześniej określimy swoje stanowisko, tym łatwiej nam będzie zbudować poprawne relacje z resztą pracowników.

Zima w pracy

Zimą tracimy zapał do pracy i już sam dojazd do firmy może nam skutecznie popsuć nastrój. Przygnębia nas brak słońca i zimno, ale nawet najsroższą zimę można przetrwać w dobrym humorze.

W mroźne dni pracownikom biurowym dokucza słabe krążenie, co przejawia się zmarzniętymi stopami i dłońmi, dlatego co jakiś czas należy wstać od biurka i trochę się poruszać. Szybki spacer pobudzi krążenie i doda energii, a także zwalczy uczucie senności. Ogromny wpływ na samopoczucie zimą ma sposób odżywiania. Dieta musi dodawać energii i witamin, a zimą dodatkowo odpowiedniej dawki kalorii.

Trzeba odstawić tuczące fast foody i zastąpić je zdrowymi przekąskami, należy też unikać nadmiaru cukru i dań z torebki. Potrawy zbożowe i warzywa dodają sił i wzmacniają organizm, przez co staniemy się bardziej odporni na zimowe wirusy. I co ważne, zdrowa dieta nie spowoduje, że zaraz po zimie będziemy zmuszeni do intensywnego odchudzania się. Nie ma też sensu wypijanie litrów kawy, bo doda ona energii tylko na chwilę, a w nadmiarze bardziej zaszkodzi niż pomoże.

W zupełności wystarczy jedna, dwie filiżanki rano, potem zdrowiej będzie sięgać po herbatę. Nie inaczej jest z napojami energetyzującymi, które pobudzają na kilkanaście minut, a potem znowu dopada nas znużenie. W trakcie zimy pracodawca ma obowiązek zapewnić w biurze temperaturę na poziomie minimum 18 stopni, w przypadku lekkich prac fizycznych dopuszczalna jest temperatura do 14 stopni Celsjusza.

Prawa młodych matek

Kodeks pracy daje młodej mamie prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy na karmienie dziecka – przerwy mogą być połączone w jedną dłuższą. Przerwy na karmienie zaliczane są do czasu pracy, chyba że kobieta pracuje krócej niż cztery godzinny dziennie.

Kobiety na urlopie macierzyńskim nie można zwolnić z pracy jeśli jest ona zatrudniona na etacie. Zwolnienie możliwe jest tylko wtedy, gdy kobieta wyrazi na to zgodę albo firma znajdzie się w stanie likwidacji bądź upadłości.

W przypadku matek dzieci do czterech lat, pracodawca nie ma prawa wysłać kobietę na daleki wyjazd służbowy albo zmusić jej do pracy w godzinach nocnych. W ramach zatrudnienia na umowę o pracę przysługuje urlop macierzyński w wymiarze 20 tygodni (31 tygodni w przypadku urodzenia dwójki dzieci). Matka może oczywiście wrócić do pracy wcześniej, a pozostały należny urlop będzie przysługiwał ojcu dziecka.

Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego kobieta ma prawo do dodatkowego urlopu, musi jednak złożyć odpowiedni wniosek najpóźniej na siedem dni przed datą rozpoczęcia urlopu. Rodzice mogą pójść wspólnie na urlop wychowawczy, ale tylko na trzy miesiące. Po powrocie z urlopu matka musi być przywrócona na swoje dawne stanowisko, a jeśli nie jest to możliwe, firma musi jej zaproponować równorzędną funkcję. Firma nie może też obniżyć wynagrodzenia. Od 2013 roku urlop rodzicielski jest wydłużony i można go odbierać na raty.

Dobra organizacja pracy

Bałagan w miejscu pracy mało komu pomaga. W chaosie ciężko znaleźć potrzebne nam rzeczy, nie mówiąc już o tym, że nieuporządkowane otoczenie rozprasza i wywołuje rozdrażnienie. Na biurku powinny zostać tylko te przedmioty, z których stale się korzysta. Mniej ważne dokumenty czy przybory chowa się do szuflad.

Na pewno na wierzchu nie może zabraknąć sprawnych długopisów i notatnika, warto też mieć pod ręką telefon, by nie trzeba było wstawać za każdym razem, gdy zadzwoni. Wiele czasu w pracy marnuje się też na niepotrzebne wędrówki za przedmiotami typu zszywacz – warto zasugerować szefowi, że przydałoby się nam kilka drobiazgów niezbędnych do efektywnej pracy.

Gorzej, gdy na liście tych sprzętów znajduje się coś droższego, na przykład drukarka, ale i w takiej sytuacji nie zaszkodzi rozmowa z przełożonym o lepszej organizacji miejsca pracy. Typowym odciągaczem uwagi są także maile.

Wielokrotne sprawdzanie skrzynki pocztowej pochłania mnóstwo czasu, dlatego powinno się ustalić godziny odbierania i czytania poczty. Przy natłoku zajęć warto w ogóle wyłączyć skrzynkę i skupić się tylko na pracy – jeśli ktoś koniecznie będzie miał coś ważnego do przekazania, może zadzwonić na służbowy telefon albo pojawić się przy naszym biurku osobiście. Dobrze też będzie uprzedzić swoich współpracowników, że będziemy bardzo zajęci i poprosić ich o nieprzeszkadzanie w pracy.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii, w celach reklamowych i statystycznych. Pliki cookies są zapisane w pamięci Twojej przeglądarki. W przeglądarce internetowej możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies. Dowiedz się więcej o naszej polityce plików cookies. Zamknij